Stacks Image 8

- Aldo Clementi in memoriam


Till mina käraste musikerminnen hör de fyrhändiga sessionerna med Aldo. Bland de sedan länge döda mästares musik som väcktes till liv under våra tjugo elfenbenskliande fingrar kan nämnas Brahms sensuella Liebeslieder Walzer (som var lite av en favorit hos Aldo), Schuberts mäktiga Grand Duo för fyrhändigt piano (en av mina favoriter), Bizets härliga Jeux d´enfants (Dockans vaggsång tog vi da capo åtminstone 5 gånger!). Trots läsning från bladet och det faktum att såväl Aldo som jag hade våra bästa dagar som klaverspelare bakom oss skyggade vi inte för de snabba satserna. Dessa bröts ungefär var tionde takt efter vi glidit isär eller vid bladvändningarna. Ibland blev Aldo irriterad, ibland skrattade vi! Min hustru tyckte vårt musicerande i de snabba satserna påminde om ett sakta sjunkande fartyg där dock fartyget mirakulöst i sista stund långsamt lyckades flyta upp. De långsamma satserna sög vi på. Ass-durandantet ur Schuberts Grand Duo (D 812 - Op. posth. 140) fick Aldo att utbrista: "Wienerwald" . Och då menade han inte snabbmatskedjan eller Straussvalsen, utan de djupa skogarna sydväst Wien där en gång Schubert hämtade mod innan kvällens excesser på värdshusen, där Beethoven under lövsalarna hörde träden tala och där en bakfull och sjaskig Brahms i sällskap med ett stort krus öl dämpade ångesten på något gemytligt skogsvärdshus med hjorthorn på väggarna. Wien var som jag förstod en viktig del av Aldos kulturella identitet. Han berättade om en anfader som i slutet av 1800-talet verkade som läkare i denna metropol och som rörde sig hemtamt i kretsarna kring Joh. Brahms och Joh. Strauss d.y. Vi blev genom våra klavérklingande duskålar soulbrothers och vänner på riktigt. Jag vågar påstå att våra musikaliska seanser fördjupade min förståelse av hans musik på många avgörande plan och fejade bort en del skrymmande tankegods och missförstånd. Hans svenska hustru Brigitte berättade att han kunde vara nog så sträng mot sina elever. När jag i skämtsam ton nämnde detta mellan två Schubertsatser blev han synnerligen road och sade med glimten i ögat något obegripligt på italienska och höjde sitt vinglas. Vår första session ägde rum i hans musikstudio i Rom. Clementi med hustru huserade i två intilliggande lägenheter i ett "modernistiskt" och mondänt byggnadskomplex av det slag jag förknippar med italienska auteurfilmer á la Fellini från 50-60-talen. Lägenhetskomplexet låg längs en av de historiska ut/infarterna till den eviga staden. Arbetsstudion utgjordes av en lägenhet som var fullbelamrad av böcker, partitur, originalkonst och diverse bråte huller om buller. I ett av rummen stod en flygel. Utskrift av partitur ägde rum på ett stort ritbord i ett burspråk med utsikt över sjukhuset på andra sidan gatan. En riktig professorslya m.a.o. Vår andra session ägde rum midsommarafton 2001 på Värmdölandet i Stockholms skärgård där Clementifamiljen sedan 60-talet tillbringade somrarna. Från att ha varit ett koloniskjul hade stugan genom årens lopp expanderat i alla väderstreck för att slutligen bli till en charmig labyrint. Aldos musikstudio utgjordes av en fristående friggebod med piano. Märkligt nog - åtminstone för min del - lämnade den lille sympatiske sicilianaren oss samtidigt med min egen 53:e födelsedag den 3 mars 2011. Men Aldos musik lever och tack vare internet är åtskilliga av hans verk tillgängliga för alla som är uppkopplade. Gå in på YouTube och sök på Aldo Clementi. Aldos musikaliska små underverk må vara svårlyssnade för den ovane, men belönar rikligt de öron som ger den en andra chans.

Peter Hansen Donsö December 2012

Stacks Image 256


  • Stacks Image p18_n70269
  • Phone: +46730897650
    Address: Horsikavägen 2
    43082 Donsö
    Sweden